Ny tid.....


I dag ska jag gå på skylsöndag!
Minns när jag var barn och vi gick på skyltsöndagen. Det var fantastiskt, tyckte jag.
Dom vackra stjärnorna som hängde i rader över gatorna, mellan husens väggar!
Det jättestora tomten som stod i CGCs gavelfönster! Kunde stå där länge och bara titta på denna vackra tomte!
Ovanför Polo Foto, visades det tecknad film från en TV!
För mej var ju det fantastiskt, för vi hade ju ingen TV. Det var heller inte många som hade denna nymodighet.
Så småningom blev det mer och mer vanligt, men vi skaffade ingen förrän 1959, då var jag 9 år.
Fantastiska tanke, att kunna se bilderna, som  jag tidigare själv fått  fantisera om, från radions program.

Nu ska jag se på dessa vackra stjärnor som hänger mellan husens väggar.
Tomten på CGC, står inte kvar och den tecknade filmen ovanför Polo Foto, är ju naturligt vis inte där, inte heller Polo Foto.
Nya affärer har tagit vid och nya idéer till skyltning.
Tiden är heller inte sej likt.......Nej, tiden står ju inte stilla.
Den är hela tiden föränderlig. Skönt är väl det, att livet inte är stillastående, menar jag.
Hur skulle det se ut då.....?
Vi skulle antagligen inte gå framåt heller i vår egen utveckling.
Inte lära oss av våra upplevelser, varken onda eller goda.
Misstag och gärningar tar oss naturligt framåt, såvida vi inte lever kvar i det gamla

Viktigt är att leva här och nu! Det är aldrig försent att starta på nytt och glädjas åt det nya!




Glädje


Har inte hittat " min form " för bloggandet ännu. Nu var det några dagar sedan jag var här................

Jag vill gärna skriva om det som finns i mina tankar och om livet i allmänhet.......
Just nu upptas en del av mina tankar av att julen snart är på intågande.
Julen är någonting av en höjdpunkt på året tycker jag. Jag träffar mina kära barn, barnbarn, sonhustrun,  mågen, syskonen med eras respektive, syskonbarnen och min kära Mamma! Så roligt att träffa (nästan )alla på en och samma gång!
En enda stor skara glädje!
Ja, så är det, en stor glädje att dela en eller några dagar med dom som betyder allra mest för mej.

Samtidigt kan jag ju inte låta bli att tänka på alla dom som inte har det som jag....De ensamma, de fattiga, de rädda, de sjuka. Men allra mest tänker jag på de barn och ungdomar som inte får en en fin, lugn eller trevlig jul.
Barn och ungdomar som inte får någon julmat, eller julklappar.
De som inte får en lugn och fin jul utan de får kanske hålla sej undan från arga och eller fulla föräldrar som föredrar sprit och droger framför sina barn.
Dom ser inte fram emot julen! Dom fruktar den!
Detta är faktiskt en verklighet för många och säkert fler än vi anar.

Vad gör vi då för dessa barn och ungdomar..............?
Finns kyrkans personal till för dom..................?
Finns det någon ungdomsgård öppen................?
Finns det någon instans över huvudtaget, för dom här barnen, under julen...................?


Kanske är det så att vi vet om någon av dessa barn och ungdomar!?
Skulle vi kunna göra någonting?
Skulle vi kunna tänka oss att ge en liten julklapp till något av dessa utsatta?
Skulle vi kunna tänka oss att slå en signal, på julaftonen, höra hur det är och önska en God Jul eller bjuda in barnet till oss? 
Skulle vi kunna tänka oss att  SE   dessa barn och ungdomar?
Detta skulle kosta oss så lite, men betyda så mycket!

DOM finns runt omkring oss!



Enklaste sanning.......



VISDOM,   ÄR  INTE  DEN  DJUPASTE  HEMLIGHETEN.......................................

UTAN  DEN  ENKLASTE SANNINGEN!




En Tacopaj på lördagskvällen kanske skulle smaka......4 porttioner


2 dl

vetemjöl

100 gram

smör

1,6 dl

vatten

400 gram

 nötfärs

 

margarin

1 påse

Old El Paso Spice Mix for Tacos

1,5 msk

Old El Paso Jalapeños, hackade

2 dl

Crème Fraiche Paprika & Chili

3 st

tomat(er)

150 gram

cheddarost

Tillagning

1. Pajdeg:
Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten (2 msk per 4 port.) och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.

2. Fyllning:
Bryn köttfärsen i lite margarin. Tillsätt kryddmix och resten av vattnet. Rör om. Låt sjuda på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Tillsätt jalapeños.

3. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och bred över crème fraîche. Riv osten och skiva tomaterna. Fördela tomatskivorna ovanpå och strö till sist över osten.

4. Grädda pajen 10-15 min eller tills osten smält och fått fin färg.


Dagen i dag!



Dagen i dag, är din

Dagen i går, har du redan fått

Dagen i morgon, har du ännu inte fått löfte om .......


Så sant, så sant!

Vist är det så att vi tar förgivet, att varje dag bara ska finnas där !

Utan att vi ens behöver tänka på vad vi gör med den.

Vi har så bråttom och hinner inte med det allra viktigaste....varandra.
Även jag lider av den åkomman....Tyvärr!
Jag försöker att tänka på det varje dag och faktiskt så tar jag inte varje dag förgiven.
Jag måste nu, ännu en gång , börja tänka på vad jag vill med mitt liv. Vad jag vill prioritera osv.
Jag har ju mina Älskade barn och barnbarn, kära syskon och min Mamma, mitt skapande. Detta är vad jag vill prioritera mest av allt.
Men sedan är det pengar som styr mycket av tiden....
Tänk om jag kunde leva lite billigare......
Arbeta lite mindre.......
Tänk om jag skulle byta bostad, till en mindre.......

Försöker hela tiden att :

 Se till att leva livet fullt ut

Utan tvivel på mej själv

Njuta av tillvaron i mina val

Se livet som en väg, där jag bestämmer målet, där inga hinder behöver finnas

Låta min väg vara kantad av Lust, Framåtanda, Tålamod, Självförtroende, Självkänsla och med Värme i hjärtat

Att koma ihåg att det är jag  som bestämmer hur min väg kommer att se ut
Att själv finna balansen mellan begränsningar och frihet............. 

Så är det möjligt att leva i harmoni med Universum.


Om jag fick leva ett liv till...

Mycket "tänkvärda" ord skrivna av en Nadine Stair, 85 år
Ni har säkert läst detta, men är väl värt att läsas igen.


Om jag fick leva ett liv till

Då skulle jag göra flera misstag nästa gång

Jag skulle vilja koppla av mera och vara mjukare

Jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan

Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt

Jag skulle vilja våga ta fler chanser, bestiga fler berg

Och simma i flera sjöar

Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor

Jag kommer kanske att ha flera verkliga bekymmer

men jag skulle ha färre inbillade

Ni förstår... jag är en sån där människa som lever försiktigt

och sunt timme efter timme, dag efter dag.

Oh, visst har jag haft mina fina stunder,

och om jag fick göra om det

skulle jag försöka att bara ha stunder.

En stund efter en annan

i stället för att leva så många år i förväg.

Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans

utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm.

Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan.

Om jag fick leva en gång till skulle jag

börja gå barfota tidigare om vårarna

och fortsätta med det längre in på höstarna.

Jag skulle dansa mera, åka mera karusell

och jag skulle plocka flera tusenskönor.




Kom att tänka på att, på lördag, när ni gör degen till söndagsmorgonens bullar, kan nu passa på att göra en jättegod morotsmarmelad. Lätt att göra och på söndagsmorgnar kan man ju faktisk unna sej lite söt marmelad.

   

Tillagning

1/2 kg morötter
1 citron
1 apelsin
6 dl vatten
8 dl socker, gärna syltsocker

1. Skölj och skala 1/2 kilo morötter. Riv dem
grovt
2. Tvätta 1 citron och 1 apelsin. Riv det gula av
skalen och pressa ur saften
3. Koka morötterna och skalen mjuka, ca 3-5
minuter, i 6 dl vatten
4. Tillsätt 8 dl socker (gärna syltsocker så
behövs ej pektin och konserveringsmedel)
5. Tillsätt citronsaften och låt koka över svag
värme tills konsistensen blivit "marmeladig".
6. Ta kastrullen från spisen, skumma väl och
häll upp på varma burkar.


C som i Tomas



Carina, det är mitt namn. När jag var väntad hette jag Tomas.
Mina föräldrar och min storasyster, var helt säkra på att jag skulle vara en pojke.
Jag var pojken som skulle bli lillebror.
Dagen kom då det var dags att födas och döm om mina föräldrars förvåning, när jag var en tös.

På den tiden fick Mammorna stanna på BB i 7 hela dagar och små barn som syskon fick inte komma på besök.
12 år skulle man vara för att få besöka sin mamma. Hemska tanke! Vilken tur att det har skett en ändring!
Det är en lång tid för ett litet barn att behöva vänta på sin Mamma och en ny baby.

Dagen då jag fick komma hem till min storasyster kom. 
Hon tittade allvarligt på mej, utan att säga ett enda ljud.
Tillslut frågade Mamma om hon inte tyckte att lillasyster var söt?
På in andningen svarade hon  - Jo, men vart är Tomas då?!
Inte lätt att förstå för denne 3 åring........som så innerligt hade väntat på sin lillebror.  



I dag är det Torsdag och det är brukligt att äta ärtsoppa. Här kommer en variant på ärtsoppa, nämligen den gröna. Jättegod! Varsågod!

 GRÖN ÄRTSOPPA FÖR FYRA PORTIONER

1 tsk

rapsolja

1 st

lök

600 gram

ärtor, frysta, gröna

4 dl

vatten

1,5 dl

lättmjölk

1,5 dl

minifraiche


riven pepparrot

8 skiva(or)

fullkornsbröd


peppar

1 st

grönsaksbuljongtärning(ar)

Tillagning

1. Hacka löken och fräs den mjuk i rapsolja utan att den tar färg. Tillsätt vatten, buljongtärning, ärter. Låt koka 8 minuter.

2. Mixa soppan slät och tillsätt mjölk och smaksätt med peppar. Späd eventuellt med mer vatten till önskad konsistens. Värm och servera med minifraiche smaksatt med pepparrot. Gott till soppan är ett varmt fullkornsbröd.

I stället för pepparrotssmak kan man prova gräslök, dill, rökt lax eller bara en klick gräddfil i soppan
.

Bilder

Jag var bjuden på vernissage i dag. Det var två av mina vänner som gått en kurs i att måla i olja. De har varit 6 deltagare och nästan alla nybörjare. Jag måste säga att jag blev imponerad av allas konstnärliga förmåga. Härligt!

En del tavlor var tillsalu och många blev sålda! Kul!

Hoppas nu att de fortsätter med sitt skapande!


Jag längtar själv efter att få gå ner till ateljén och måla igen.
Hela sommaren och hösten har gått utan att jag ens har varit där.

Måla mina bilder. Dom som kommer inifrån, som en slags gåva, bara så där!

Tacksamhet, känner jag när jag står där vid mitt stafli.

Kanske blir bilden bra eller så blir den inte  det. Det är ändå inte det viktigaste.

Ibland målar jag över en bild för att starta på nytt och lika roligt är det varje gång.
Det viktiga, för mej, är att skapa om och om igen!

Självklart är det otroligt kul när bilden jag gör,
i mina ögon, blir bra och  fin, eller säger någonting speciellt och inger en känsla av något slag.

Att stå där vid min tavla, slukas in i bilden och tiden finns inte längre.
Det är ett fantastiskt tillstånd som jag önskar att alla får uppleva!
Om du gör det som är roligt, det du drömmer om, då kommer tillståndet.
Du slukas upp av nuet och inget annat existerar just den stunden.
Stunden som bara är ett nu.......!
Det önskar jag alla!



Tänkte att jag skulle dela med mej av ett gott recept vid varje avslutning på dagens blogg. Här kommer det första.

Vill du ha nybakade bullar till frukost, kanske på söndagsmorgonen. Då är detta receptet ypperligt att ta till på tex, lördagskvällen.
Lycka till!


Färska frukost Bullar
(20 Bullar)

Ingredienser

25  g  Jäst
3  dl  Lättmjölk
1  tsk  Salt
2  msk  Olja
2  dl  Havrekli
5  dl  Vetemjöl: ev lite mer

Beskrivning

Rör ut jästen i kall mjölk. Blanda i övriga ingredienser och arbeta
degen smidig. Baka ut till bullar, ev kan de läggas i en rund kakform
(ca 8-10 per form är lagom). Jäs övertäckta i kylskåp eller på sval
plats över natten.
På morgonen penslar du bröden med lite fil och strör över havrekli.
Grädda i 225°, bullar i ca 10 minuter, formar med bullar i ca 20
minuter


Andas


Jag bruka börja mina kurser med att andas. Alla blir avslappnade och känner sej mer redo inför dagens övningar. Genom att andas  kan man koppla av. Det är också en bra övning på morgonen, för att vakna lugnt och stilla, fylla sej med ny livskraft, till en ny dag, eller inför ett stressande möte, eller vid kvällens sena timma, då det är dags för sängen.
 
Gör så här:
Ta ett djupt andetag, låååångt ner i magen och känn hur du slappnar av..............ta ett djuuuupt andetag till.................för varje in andning du tar, andas du in frid, lugn och ro.....................andas in och ut...........................och för varje ut andning,................. andas du ut, stress, spänningar och oro..............andas in och ut..................................känn hur hela kroppen slappnar av........................andas in och ut ....................................och känn hur hela du, kroppen och själen slappnar av......................ta ett djupt andetag till och känn hur alla muskler i kroppen är mjuka och avslappnade...................................................och öppna ögonen.
Övningen brukar vara ca10 min lång/kort.  Men det är helt OK i 2-3 min också.
Vidare kan man efter denna övning, innan man öppnar sina ögon, lyssna på tystnaden! Jätteskönt och spännande, det med.

Vi överlever ca. 40 dagar utan mat,
Ca 8- 10 dagar utan vätska och
ca 4 minuter utan att andas. Det säger något om hur viktigt det är för oss att andas !
Men vem tänker på hur man andas ??
Om man får tillräckligt mycket syre i sig och ut tillsäckligt mycket avfallsämnen?
Det sägs också att in andningen ger oss livskraft, kallad Qi i kina och Japan,  Prana i Indien och Pneuma i Greklamd.
In andningsluften innehåller inte bara syre, utan även andra små eterämnen som är viktiga för oss. De kan liknas vid doftämnen.
Att andningen har en viktig roll har många olika kulturer tidigt känt till.
Man hade olika andningsövningar, sång och läste texter på en lång ut andning t.ex.

Vår andning är mycket lättpåverkad, lätt att hämma och blockera.
Andningen är bland det första som reagerar på
stress och olikakänslor.
Hur andas du när du är stressad ?
Det finns studier som visar hur andningen hos försökspersoner ändras beroende på att de bara observerar olika
sinnestillstånd på t.ex. film.
 Du kanske känner igen att man lätt håller andan om man blir rädd eller hur lätt en gäspning kan bli avbruten om någon pratar med en just då.
Allt detta känner du säkert till, men tänk på andningen som din bästa vän och Andas djpt och fyll dej med ny livskraft!


God Natt och sov så gott!


Nu har ...

Nu har jag bytt bloggsida. Den gamla var för svår att lämna kommentarer på, sägs det från flera håll.
Få se nu om det blir bättre det här......

Är fortfarande sjuklig, i morgon är det 2 veckor sedan jag fick min fruktade virusinfektion.
Sovit, sovit och sovit är väl det jag har sysslat med dessa veckor, helt otroligt. Går upp från sängen, lägger mej i soffan och somnar igen. Vaknar vid 12 snåret, tar mej lite the och somnar igen. Vaknar vid 15 tiden, tar lite fil eller yogurt, somnar igen. Så håller dagen på till det är dag att gå till sängen igen. Där somnar jag så gott och sover hela natten till nästa morgon och så sker samma procedur igen........Helt otroligt!
I dag har jag varit vaken nästan hela dagen, så jag är säkert på frisk hetsvägen nu!
Antar att jag kan gå och jobba på Torsdag.

Lämnade in bilen på verkstad i dag. Fick en 2a på handbromsen vid besiktningen för 2 veckor sedan. Bad att dom skulle se över lite andra saker som jag vill ha hjälp med också.
Tomgången går på högvarv, så jag måste trampa ner gasen, så att tomgången får en chock och lugnar därmed ner sej.
Har ett hål på bakskärmen där det tidigare suttit en antenn, behöver täppas igen med något.
En list på vänster framdörr har bara försvunnit, ( rymt sin väg) vet inte var eller hur den försvann.
Dörren på vänser sida har "hakat" upp sej på något vis, så det smäller varje gång jag ska öppna. Ont anande blickar får jag vid öppnadet av dörren, då folk tror att, nu slog hon dörren i bredvidvarade bil. Leende  och med en lätt axelryckning med orden, -: Det är fel på mitt gångjärn, visar jag att jag inte alls har slagit i någon dörr............
Med tanken  om  att dom inte hörde vad jag sade eller att dom tror mej inte eller att de tycker att jag är lite vrickad......skyndar jag in i affären. Pust...dom får väl gå och titta då......

I dag skall min dotterdotter, besöka sin kompis som ligger på sjukhuset. Hon blev på körd av en bil i somras och blev svårt skadad. 15 år bara! Hon har legat i koma länge.men vaknade för några veckor sedan.
Vet inte om hon känner igen henne eller om hon mins någonting alls av deras tid. Jag önskar er Lycka till med mötet!






http://mymoment.webblogg.se/ Detta ...

http://mymoment.webblogg.se/
Detta är min nya bloggsida. Varmt Välkomna!

RSS 2.0